Menu
Město Solnice
městoSolnice

Víkendový pobyt na Jestřebí boudě.

15-17. 7. 2022

Víkendový pobyt na Jestřebí boudě.

Jestřebí bouda

15-17. 7. 2022

30 účastníků

Vedoucí: Honza Tomáš

JestřebíJestřebí boudaJestřebí bouda

V pátek 15.7.2022 jsme se vypravili na náš plánovaný víkendový pobyt na Jestřebí boudě.

Ze Solnice jsme vyrazili přesně dle propozic v 16.45 hod. pěti auty a po trase Dobruška-Náchod-Hronov-Stárkov-Jívka kam jsme šťastně postupně dorazili na parkoviště do Radvanic. Zde byli řidiči informováni o dosti špatném stavu příjezdové komunikace k Jestřebí boudě a nutnosti opatrné jízdy. Potom jsme již vyjeli do prostoru skládky dřeva, kde osádky vozidel vystoupili, aby se vozidla odlehčila a absolvovali poslední pohodový úsek v délce cca 400 m po červ.tur. značce pěšky. No a na řidiče čekal asi 100 m nejstrmější, vodou značně vymletý úsek komunikace, kterou jsme také společně se zavazadly zdárně absolvovali. Před boudou jsme se všichni nakonec setkali vč. osádek dalších dvou vozidel, které na chatu již dorazili před námi.

Výstup k chatěU ohniště

Po seznámení s chatou jsme se zde v pohodě ubytovali na jednotlivých pokojích, takové ubytování, jak se dnes říká s oblibou "retro", jedná se o vícelůžkové pokoje s palandami, ale všechno zde bylo čisté, přes malé prostory docela útulné. Následně jsme se občerstvili ve společenské místnosti u ochotných provozovatelů tohoto zařízení. Podotýkám, že chata je v majetku KČT Úpice a provozují ji členové tohoto KČT dle rozpisu služeb, vždy s pomocí rod. příslušníků a známých.

U ohništěU ohniště

Po ubytování jsme již neprodleně přikročili k rozdělání ohně, následně jsme všichni ještě popřáli našemu jubilantovi Pepovi Rakovi k jeho krásným pětasedmdesátým narozeninám, vč. kytice v okolí chaty natrhaných horských květů. Posléze jsme zažili trochu romantiky při opékání špekáčků, ale také při dobrém pití dodané oslavencem a domácí medovině, hudbě a zpěvu našich obětavých hudebníků, což byli jako vždy Pepové Vanický a Hofman. Jelikož se časem venku ochladilo a ani ohýnek a nápoje již nestačili na náš pohodový teplotní komfort, přesunuli jsme se do společenské místnosti,kde jsme, díky porozumění  provozovatelů, mohli pokračovat v zábavě opravdu do pozdních večerních hodin. Nutno podotknout, že zatím co my jsme se zdárně bavili, oni běhali v kuchyni a připravovali jídlo na další den, nejen pro nás, ale i pro všechny, kteří se v tomto pohostinném místě zastaví a že jich je, hlavně cyklistů dost, to jsme viděli následující den.

Pepa 75U ohništěU ohniště

V sobotu ráno jsme po bohaté snídani vč. smažených vajíček, čerstvě upečených buchet a dalších dobrotách vyrazili na náš výšlap po hřebeni Jestřebích hor.

Sobotní ránoSobotní ráno

Sobotní ránoSobotní ránoSobotní ráno

Lesnatými úseky jsme dorazili k Markoušovické rozhledně, která je situovaná na kótě 708 m n.m., vysoká je 23m s rozhledovou plošinou ve výšce 18m, odkud jsou hezké výhledy zejména na Krkonoše, Rýchory, Vraní a Stolové hory atd. ale dost tu po ránu fučelo. Po výstupu na rozhlednu a pokochání se výhledy jsme pokračovali dále a sestoupili po takové docela nepříjemné, strmě klesající panelové cestě do osady Bezděkov k hezké opravené kapličce s turist. přístřeškem, kde byl již čas na menší odpočinek a občerstvení.

Z Markoušovické rozhledny

Z Markoušovické rozhledny Markoušovická rozhledna Z Markoušovické rozhledny

OdpočinekBezděkovBezděkov

KozelBezděkov

Následně jsme se vydali po asfaltové silničce s hezkými domečky a sestoupili do Lhoty u Trutnova. Zde je z bývalého hostince vybudováno tzv. Traisl-Centrum,je zde nástupní místo pro hustou síť terénních cyklostezek situovaných na západním úbočí Jestřebích hor různé délky a stupně obtížnosti o celkové délce 35 km. Při konzumaci Krakonoše a čekání, až zde dovaří polévku, jsme mohli sledovat převážně mladé cyklisty již přijíždějící na občerstvení po absolvování terénních úseků a také ty, kteří na terény teprve vyrážejí. Těch kol tu bylo opravdu hodně různých značek, převážně se značně širokými pneumatikami. Při čekání bylo také možno shlédnout uvnitř objektu na velkoplošné obrazovce záběry jízd terénem, převážně mezi stromy, docela nebezpečné, ale asi to umí, záchranky tu žádné nehoukaly.

Do kopceMarkoušovice

Kdo si počká, ten se dočká, i my jsme nakonec ochutnali uvařený boršč, lžíce v něm tedy "nestála", ale byl docela chutný. Poté jsme se již vydali poměrně strmým výstupem z tohoto údolí lesnatými úseky tzv. Cestou bratří Čapků na vrchol stoupání a potom jsme po příjemné louce došli do osady Markoušovice, kde u jednoho domku stojí socha císaře Josefa II., která byla vybudována k výročí 100 let od zrušení nevolnictví a údajně také jako připomínka na návštěvu císaře v obci při jeho cestě do Trutnova.

Josef IIJosef IIJosef II

Po prohlídce a focení sochy nás upoutala u vchodu do domečku cedule s nápisem Pivo Krakonoš 17,-Kč, no nechtělo se tomu uvěřit, říkali jsme si, že zde asi mají nějaký lahváč. Po příchodu do poměrně tmavé místnosti jsme spatřili jakousi v klidu sedící postavu a když jsme pozdravili, tak jsme nedostali odpověď, jedna turistka pronesla, že to je asi socha a chtěla do ní pro jistotu "šťouchnout", no nakonec jsme zjistili,že to je sice starý, ale živý pán, možná již trochu přihluchlý. A opravdu tady kromě magnetek apod. prodával točené za 17,-, neskutečné. Protože se blížila druhá polovina našeho družstva, místnost jsme opustili, protože bychom se sem všichni nevešli. A druhá, ta šťastnější polovička se tady u piva usadila a vesele komunikovala s majitelem. Nás, co jsme čekali venku dostihla jediná drobná přeprška během našeho sobotního putování a tak jsme se posléze rozhodli, že budeme pokračovat do cíle. Marně jsme se ohlíželi, kdy se zbytek výpravy objeví za našimi zády, nikdo nikde. Takže jsme zdolali poslední strmé stoupání lesem a objevili se na louce a posléze v cíli na Jestřebí boudě, kde jsme se usadili ve venkovním posezení u chaty, občerstvovali se a vyčkávali příchodu ostatních. A čekali jsme dosti dlouho, ale nakonec všichni zdárně došli, teprve od nich jsme se dozvěděli, jak bylo na chaloupce veselo, pan domácí je kromě piva hostil i různými horskými likéry apod., takže někteří nejmenovaní jedinci si museli po příchodu na chatu jít nejdříve odpočinout do postele.

V chalouopceV chalouopceV chalouopce

Krkonoše

Po absolvování společné večeře jsme se opět pobavili při dobrém občerstvení ve společenské místnosti chaty a zazpívali si do pozdních hodin, a to zase díky našim Pepům a jejich nástrojům, byl to fajn večer. Nikdo nás nehonil spát ani nevyzýval ke klidu, celá kuchyně zase vařila na neděli, neboť se v sobotu co bylo na chatě prakticky všechno snědeno. Po klidné sobotní noci jsme si vše sbalili a uložili do aut, absolvovali bohatou snídani vč. čerstvě upečených buchet a po společném focení před Jestřebí boudou a rozloučení s personálem chaty jsme vyrazili příjemným lesním terénem na necelé 2 km vzdálenou rozhlednu Žaltman tyčící se na kótě 770m n.m. Původní železná příhradová rozhledna z roku 1967,z které již nebylo pro vzrostlé stromy prakticky již nic vidět,byla v roce 2020 nahrazena novou rozhlednou o výšce 22m /počet schodů 222/,ze které je opravdu perfektní výhled m.j. na Orlické hory, Rozkoš atd. Potom jsme při pojídání borůvek, a že jich tady bylo opravdu hodně, po delším hledání, ochranáři patrně si moc nepřejí,aby sem mimo cyklostezku chodili turisté, takže tu není u cesty ani žádná informační tabulka. Našli tzv. Sluj loupežníka Lotranda pod skalním převisem v borůvčí je skromné loupežnické ležení,inspirované pohádkou Lotrando a Zubejda.

Pod rozhlednou ŽaltmanPod rozhlednou Žaltman

Pohed z rozhledny Žaltman

Pohed z rozhledny ŽaltmanPohed z rozhledny Žaltman

U LotrandaU LotrandaU Lotranda

Po návratu k chatě jsme neprodleně vyrazili auty již dolů do Radvanic a za obcí odbočili k areálu dolu Bohumír, kde se do roku 1967 těžila měděná ruda. Zde nás uvítal velmi sympatický průvodce a provedl nás centrální štolou, jeho výklad byl velmi fundovaný a opravdu zajímavý, bylo to i trochu dobrodružné, hlavně při návratu zpět na povrch pomocí několika zcela kolmých dřevěných žebříků. Opravdu jsme se toho dozvěděli o těžbě na dole Bohumír a i o celém Radvanickém důlním revíru hodně, stálo to rozhodně za to, strávili jsme v podzemí více než hodinu.

Čas ubíhal a proto jsme se vydali k dalšímu cíli do Stárkova, kde jsme si přečetli na náměstí o historii tohoto městečka, které má ve svém znaku medvěda a docela zajímavou minulost. Vydali jsme se k rozlehlému objektu fary a podél uzavřeného kostela sv. Josefa vyrazili na zajímavou historickou křížovou cestu s jednotlivými mohutnými zastaveními s pískovce, celé to bylo vybudováno již v roce 1775.

StárkovStárkov

StárkovStárkovStárkov

Stárkov křížová cestaStárkov křížová cestaKonec putování

Po návratu k vozidlům jsme vyrazili k poslednímu cíli našeho nedělního putování do Pavlišova nad Náchodem, kde jsme na závěr našeho výletu navštívili oblíbenou a již tak trochu "naši" hospůdku "U Vlčků", která je v sezoně opravdu hojně navštěvovaná, všichni vědí, že tady velmi dobře vaří a to zatím za velmi přijatelné ceny. Takže mi jsme si tu i přes to, že již bylo pozdní odpoledne trochu počekali na jídlo, ale stálo to za to, Pavlišovský řízek byl jako vždy vynikající. No a náš milý oslavenec Pepa Rak všechny neřidiče zde ještě pohostil místním alkoholickým nápojem zvaným "Krvesaj", bylo to dokonalé, moc děkujeme. A na úplný závěr jsme se postupně rozloučili a šťastně dorazili do svých domovů. Tímto děkuji všem za účast, za dobrou náladu a za to,že jsme byli, díky vám všem docela dobrá parta a díky tomu jsme si náš výlet, jak doufám, všichni docela užili.

Skupina

Plánovaná odstávka

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.