Menu
Město Solnice
městoSolnice

Cyklozájezd Domažlicko a zrušené Bavorské železnice

Cyklozájezd Domažlicko a zrušené Bavorské železnice
pořádán KČT Solnice ve spolupráci s CK Hoška Tour Lázně Bělohrad

Cyklozájezd Domažlicko a  zrušené Bavorské železnice

Na parkovišti

2.-6.srpna 2017.

Vedoucí: Jana a Ríša Konířovi z Jičína, za Kčt Solnice Jan Tomáš

Ve středu dne 2.srpna jsme  již ve 4.45 hod. ráno vyrazili postupně nejdříve z Náchoda a potom následně z dalších plánovaných nástupních míst na cyklozájezd po Bavorských zrušených železnicích.Cyklozájezd byl pořádán KČT Solnice ve spolupráci s CK Hoška Tour Lázně Bělohrad  pod vedením  osvědčených  průvodců,kterými byli opět manželé Jana a Ríša Konířovi z Jičína.

Nakládáme V SolniciNakládáme v Kostelci

Díky dochvilnosti účastníků se podařilo bez větších problémů naložit všech 42 lidí a hlavně také všechna kola do cyklovleku  a pouze s menším zpožděním,které neohrožovalo naplnění programu prvního dne,jsme dorazili do místa našeho dočasného bydliště a to do pěkného chodského města Domažlice. Krátce o městě - jedná se o bývalé okresní město s cca 11 tis.obyvateli situované 15 km od Folmavy - -hraničního přechodu do SRN. Při příjezdu do Domažlic – srdce Chodska už zdálky vítají návštěvníky siluety dvou věží,z niž jedna patří Chodskému hradu, v němž sídlí Muzeum Chodska s bohatými etnografickými sbírkami,druhá je součástí  arciděkanského kostela Nanebevzetí Panny Marie. Krásné a prostorné Chodské náměstí je lemováno nádhernými měšťanskými domy s podloubími. Náměstí a celé vnitřní město je městskou památkovou rezervací.Každý druhý  srpnového víkend se zde konají Chodské národopisné slavnosti,jejíž součástí je i slavná Vavřinecká pouť na návrší Veselá hora u kostela sv.Vavřince.Této akce se pravidelně zúčastňuje na 30 tis.návštěvníků.Tolik v kostce o Domažlicích.

DomažliceDomažlice

DomažliceDomažliceDomažliceDomažlice

Naše ubytování bylo,vzhledem k počtu účastníků,ve dvou  objektech situovaných přímo na náměstí.Většina účastníků byla ubytována v hotelu Sokolský dům,zbytek v penzionu „ U Chodského hradu“. No a jelikož je celé domažlické náměstí prakticky „podsklepeno“, je tam zákaz vjezdu autobusů,museli jsme zaparkovat na autobusovém nádraží a donést si cca 300m zavazadla na ubytování.

Domažlice Domažlice

A potom zpět k autobusu a konečně první výjezd na kolách okolím města.Nejdříve po silnici směrem na Týnské Předměstí a potom nejdříve mírnější a posléze strmější stoupání na vrch Baldov. I když to bylo pro většinu účastníků,po sezení v autobuse, docela náročné,stálo to opravdu za to,z Baldovského návrší ve krásný výhled na Domažlice a okolí i na vzdálenější Český les,je zde umístěn i památník bitvy u Domažlic / monumentální žulový kalich o výšce 6m a váze více než 50 tun/,která se zde odehrála 14.srpna 1431 v rámci páté křížové výpravy do Čech,kterou vedl  kardinál Julieo Cesarini. Husitská vojska pod vedením Prokopa Holého zde dosáhli triumfálního vítězství nad křižáky.

Baldovské návršíNa Baldovském návrší

Z vrchu Baldov vede přímou trasou do Domažlic také 1,5 km dlouhá tzv.Sochařská stezka.Další trasa pokračovala pěkným sjezdem a dále „příjemným“ terénem, převážně po komunikacích s mizivým provozem nebo cyklostezkách přes malebné vesničky až ke Klenčí pod Čerchovem.Mírná většina účastníků,zde odbočila a absolvovala pohodový úsek přímo do Trhanova,kde byla avizována dobrá restaurace.Zbytek,i přes upozornění průvodce,že budeme  cca 5 km poměrně strmě stoupa, se vydala přes Klenčí na vrch Výhledy. A Ríša nelhal,stoupání bylo dlouhé a náročné,naštěstí  nás před spalujícím sluníčkem většinu trasy chránily  stíny hustých  lesů.Peleton se značně roztáhl,ale nakonec jsme šťastně dorazili na Výhledy,kde prý často sedával J.Š.Baar a pozoroval odtud se zalíbením svůj milovaný rodný kraj,na jeho počest byl zde vybudován spisovatelův  pomník. I my jsme se kochali výhledy do krajiny Domažlicka.

VýhledyVýhledyVýhledy

Po odpočinku jsme za námahu při výjezdu dostali super odměnu a to v podobě krásného sjezdu po nové silničce serpentinami přímo do obce Trhanov k opravdu útulné restauraci U Svatého Jána,kde jsme se setkali s ostatními účastníky našeho výletu,kteří se zde již delší dobu zdárně občerstvovali.Ve stylové restauraci jsou nádherné interiéry, m.j. i„velkoformátové“ obrazy z chodských dějin od malíře Špilara.V obci se nachází i původní Lamingenův zámek /nyní nepřístupný/.Zde nutno dodat,že z dějepisu známe,že na Chodsku za všechno může Lomikar,přesněji celým jménem Volf Maximilián Lamingen,který se postupně snažil zbavit Chody jejich prastarých privilegií a na zdejším trhanovském zámku zemřel v roce 1696 a to opravdu takřka přesně rok po popravě Jana S.Koziny

TrhanovTrhanov

Občerstvení v TrhanověObčerstvení v Trhanově

.Z Trhanova jsme postupně odjížděli již směrem zpátky na Domažlice,většina účastníků ještě vystoupala nad obcí Petrovice na vrch Hrádek,kde je umístěn pomník J.S.Koziny a u restaurace obří socha chodského psa.Odtud po sjezdu na st.silnici jsme již zahlédli siluety obou věží a po průjezdu Hořejším Předměstím jsme všichni šťastně dorazili na domažlické náměstí.Po odpočinku se většina účastníků vydala na poznávací obchůzku po městě,kde se na náměstí a nejbližším okolí nachází spousta hospůdek, občerstvovacích a kulturních zařízení.

Druhý den našeho cyklistického putování jsme po naložení kol do cyklovleku již vyrazili směrem na Bavorsko na cyklostezku s názvem Bocklradweg,cyklotrasa je vybudována po tělese zrušené úzkokolejné železnice v Hornofalckém lese mezi  Eslarnem a Neustadtem,měří  55 km. Trasa procházela převážně rovinatým nebo mírně klesajícím terénem opravdu po tělese bývalé železnice,v některých zejména lesních úsecích, byl zřetelné vyvýšené náspy nebo ojediněle také zářezy do terénu. Na trase jsou informační panely nebo také minimuzea,která  fotografiemi představují tyto železnice za provozu,byly to idylické časy mašinek a páry,ale ukazují také,že v této oblasti Hornofalckého lesa provoz dráhy  nebyl, vzhledem ke klimatickým podmínkám v zimě a množství sněhu,vůbec jednoduchá záležitost.

Zastávka na traseZastávka na trase

Kromě lesních úseků jsme míjeli městečka na trase – Pleystein s kostelem na ostrohu z růžového křemene,Floss s barokním kostelem a synagogou,Vohenstrauss se zachovalým renesančním zámkem v původní podobě z roku 1593 apod.

PleysteinPleysteinPleystein

 Cílové městečko Neustadtan der Waldnaab je nejmenší okresní město Bavorska, na náměstí jsou pestrobarevné měšťanské domy a dále dvě zámecké budovy připomínající 250 let trvající panování rodu Lobkowitz.

Neustadtan der WaldnaabNeustadtan der Waldnaab

Nemohli jsme se však věnovat prohlídce,neboť jsme ještě v rámci zpáteční cesty autobusem měli v plánu absolvovat prohlídku bývalého koncentračního tábora a hradu v městečku Flossenburg,což jsme nakonec zvládli. V místě koncentračního  tábora Flossenburg,který byl vybudován v roce 1938,  jsme navštívili památník se zachovalou správní budovou,částí ubykací,hlídkové věže,krematoria apod.Po vstupu do areálu táborovou branou, shlédnutí vnitřní expozice, prostorného apelplacu,krematoria,pyramidy z popele atd. asi málokdo z nás nepodlehl tísnivým pocitům z tohoto tragického místa,kde v letech 1938 – 1945 bylo vězněno na 100 tis.vězňů,z nichž na 30 tis. zde přišlo o život.Převážná část vězňů pracovala v místních lomech na žulu,od roku 1943 přechází tábor na zbrojní výrobu na dílech pro letadla Messerschmidt.Při osvobození tábora 23.dubna 1945 zde američtí vojáci našli již jen 1500 smrtelně nemocných,všechny ostatní vězně vyhnala SS na pochody smrti směrem na jih.Táborem prošlo i několik tisíc Čechoslováků.

FlossenburgFlossenburg

Závěrem jsme v této obci absolvovali daleko radostnější záležitost a to výstup a prohlídku hradu Flossenburg.Jedná se o romantickou impozantní  zříceninu hradu z bílého kamene na skalním ostrohu, z jedné strany je již opuštěný lom.Počátky založení hradu spadají do doby románské a to kolem roku 1100. Do poloviny 17.století byl nedobytnou pevností,později  ztratil na významu,byl opuštěn, postupně chátral a změnil se časem na současnou poměrně rozsáhlou a velmi romantickou zříceninu s pěkným výhledem na městečko a okolí.Tak tohle byla opravdu pěkná tečka za naším putováním v rámci druhého dne cyklozájezdu. Pak jsme ještě zhruba 1 hod. odpočívali a sledovali krajinu během cesty autobusem do Domažlic.

FlossenburgFlossenburg

FlossenburgFlossenburg

Úplnou tečkou druhého dne bylo posezení při kytaře a písničkách našeho milého průvodce Richarda Koníře,někteří se opět věnovali různým zážitkům a radovánkám po městě.

Třetí den /pátek/ jsme opět naložili kola a vyrazili autobusem do městečka Schonsee,kde začíná jedna z prvních vybudovaných cyklostezek v Hornofalckém lese ,nazvaná Stezka přátelství dlouhá cca 50 km.Trasa vedla opět romantickou krajinou podhůří Falcké části Českého lesa s malebnými vesničkami hrázděnými domy,kamennými zemědělskými objekty a kostelíčky na návrších.Cyklostezka je opět vedena z převážné části po bývalé železniční trati,proto se vyhýbá centrům obcí ,ale jsou zde zachovány v původním rozsahu náspy,zářezy do terénu,mostky,strážní domky a objekty bývalých nádraží.Také z půvabné obce Schonsse jsme vyrazili z prostoru bývalého nádraží a nejdříve rovinatým  a později i členitým terénem jsme dorazili na cca 15 km nad městečko Oberwiechtach  /  v prostoru býv.nádraží je muzeum a je zde i umístěna  jedna z původních lokomotiv, hrozně tady také voněly ve venkovním stánku opékané klobásky – taky zážitek/, odsud jsme už  jenom stále klesali.

MuzeumMuzeum

U obce Obermurach jsme krátce před sebou zahlédli na vyvýšenině zachovalou zříceninu hradu stejného jména,ale vzhledem k pokročilému času jsme k němu neodbočili.Ten den bylo totiž docela teplo až vedro,autobus nás čekal až zhruba na 30 km trasy,tak jsme byli opravdu rádi,když jsme k němu dorazili a ocenili jsme občerstvení servírované našim ochotným řidičem za Kč. Další úsek již probíhal pohodově zase mírným klesáním až do cíle dnešního dne a tím bylo krásné historické městečko Nabburg situované na řece Naab. Vzhledem k tomu, že již bylo pozdní páteční odpoledne,byl závěrečný průjezd městečkem,vzhledem k velmi husté dopravě docela  dramatický, ale nakonec jsme všichni šťastně dorazili za řeku Naab,kde nás u sportovního střediska již čekal autobus.Po naložení kol do cyklovleku jsme pěšky vyrazili na prohlídku historického středu města,relaxace,výborná zmrzlina atd.

NabburgNabburg

Potom už bylo vše na našem řidiči,který nás bezpečně dopravil do „našich“ Domažlic. Večer zase proběhlo v hotelu Sokolský dům posezení  při kytaře za hojné účasti vč.majitele hotelu.

Posezení při kytařePosezení při kytaře

Předposlední den /již sobota/jsme po snídani odjeli do městečka Falkenstein.

FalkensteinOdpočinekZámek

Odkud jsme vyrazili na kolách opět po tělese bývalé železnice,  zase převážně mírným klesáním velmi malebnou krajinou do centra zdejšího kraje,a to historického města Regensburg neboli Řezno, nazývané městem králů a císařů,v současné době je univerzitním městem  a sídlem biskupa.Že je to opravdu velké město,jsme již poznali na délce jeho předměstí, která jsme postupně projížděli  a tak trochu i při hledání autobusu, s kterým jsme se nakonec kupodivu šťastně setkali. Po naložení kol jsme pod vedením naší průvodkyně Jany Konířové absolvovali pěší poznávací procházku  historickým středem města,které je zapsáno na Seznam kulturního dědictví UNESCO.Prošli jsme se i po kamenném mostě z roku 1135,odkud je pěkný pohled na město,zejména na Dóm- katedrálu sv.Petra ,který byl postaven během 13.-14.století.Seznámili jsme se i s dalšími významnými památkami a objekty,jako je bazilika sv.Jakuba,Stará radnice se stálým říšským sněmem a staré rodové domy a věže,jako je třeba tzv.Goliášův dům a Golden Turm /Zlatá věž/.Na závěr jsme neodolali a ochutnali  zdejší vyhlášenou specialitu,a to opečené klobásky se zelím – opravdu výborné,zejména v kombinaci s pivkem.

RegensburgRegensburg

RegensburgRegensburgRegensburg

RegensburgRegensburgRegensburg

Potom už urychleně nástup do autobusu a cesta do Domažlic na poslední večer.  A ten si každý užil podle svého,příležitostí  k tomu je zde opravdu hodně.Raritou města Domažlic je zdejší ponocný,který vždy v pátek a v sobotu zde na náměstí, v rámci zachování starobylých zvyků a podpory cestovního ruchu, vybaven pláštěm Rakousko-Uherské císařské armády,zde skutečně „živě“ zpívá. Této funkce se ujal zdejší kostelník kostela P.Marie pan Roman Holub. A právě u něho si aktivnější účastnice z našich řad objednali noční výstup a prohlídku večerních Domažlic z věže arciděkanského kostela Panny Marie,která je jednou z dominant města.Tyčí se do výše 56m a vzhledem k nestabilnímu podloží je vychýlena o cca 60 cm.Věž má dvanáct pater a k vrcholovému ochozu je celkem 194 schodů.Ve zvonici jsou instalovány hned tři zvony s názvy Zikmund,Marie a Pavel.Výhled na večerní Domažlice byl moc pěkný,což je doloženo i fotograficky. Někteří z nás na závěr navštívili i pivnici s několika druhy zdejšího piva,po vypití  dvou patnáctistupňových černých piv se mi zdejší, již tak vychýlená věž, zdála ještě mnohem vychýlenější a tak jsem si raději již další pivo nedal.Ale zase se moc dobře potom spalo.

Domažlice večerDomažlice večer

Domažlice večerDomažlice večerDomažlice večer

V poslední den /neděle/ jsme měli odjet autobusem do Capartic a odtud vystoupat na kolách na nejvyšší vrchol Českého lesa Čerchov.Díky naší aktivitě jsme si zajistili přes jednoho zaměstnance hotelu Sokolský dům povolení výjezdu autobusem od samotného ředitele zdejších městských lesů až na samý vrchol Čerchova 1042 m n.m.,čímž jsme se vyhnuli opravdu náročnému a pro některé z nás zničujícímu stoupání a dřině.Nakonec sám pan ředitel vyrazil  s námi a díky šikovnosti našeho řidiče jsme skutečně vyjeli v pohodě až na samý vrchol. Na rozlehlém vrcholu je stylová restaurace a vyhlídková Kurzovní věž s kruhovým rozhledem a výhledem na Domažlice,Plzeň,Přimdu,Velký javor apod. Za velmi  dobré viditelnosti jsou odsud prý vidět i Alpy včetně 230 km vzdálený Dachstein.Nám však tento den počasí  nepřálo a rozhledy byly po ránu minimální.Do roku 1990 byl vrchol nepřístupný a obsazený armádou, na vrcholu a v jeho okolí je ještě značné množství chátrajících vojenských objektů. Během cesty autobusem a pobytu na vrcholu Čerchova jsme se od ředitele lesů dozvěděli mnoho zajímavého o zdejším kraji, o současnosti i minulosti,zejména nám podrobně líčil poměry,historky a zajímavosti z dob železné opony,kdy zde vládla armáda. Tento člověk je opravdu patriot a znalec  zdejšího kraje,navíc opravdový lesní odborník a co je sympatické i aktivní činovník domažlického odboru KČT,který byl založen jako jeden z prvních v Čechách.

Čerchov

ČerchovČerchov

Po návštěvě Čerchova a rozloučení s p.ředitelem jsme nastoupili již na bycikly a nejdříve delším sjezdem a potom kupodivu i delším stoupáním vyjeli na zlomový bod trasy,odkud jsme již poměrně příkře klesali po lesních asfaltových cestách směrem na Českou Kubici. V tomto úseku došlo také k jedinému pádu,které postihlo jednu z našich účastnic,naštěstí to ještě dobře dopadlo a mohla sama,sice s bolestivými odřeninami dojet až do cíle.Před Č.Kubicí jsme ukončili úsek s větším klesáním a pohodovou lesní cestou, vedenou převážně po vstevnici, dorazili k rybníku Babylon.

DefektBabylon

Jedná se o opravdu větší rybník ležící ve známé turisticky atraktivní lokalitě,nachází se zde rekreační areál  s přírodním koupalištěm,vlaková zastávka a je zde také autokemp.Pro zajímavost -kolem tohoto areálu je vedena naučná stezka zvaná Čertova,na které se nachází m.j. i tzv.Čertův viklan, je to poměrně velký skalní blok,který se kdysi kýval několik desítek cm na obě strany,ale v 60.letech 19.století ho údajně italští dělníci při stavbě trati do Bavorska rozhoupali tak,že vypadl ze své osy a znovu se ho podařilo až v roce 2009 osadit za přispění známého Ing.Pavla Pavla .Po prohlídce Babylonu a občerstvení jsme se vydali již na opravdu poslední úsek našeho cykloputování  do cca 10 km vzdálených Domažlic.Jedná se o opravdu zajímavý pohodový  a rovinatý úsek po asfaltové cyklostezce.U obce Havlovice jsme ještě obdivovali unikátní viadukt převádějící náhon řeky Bystřice a naší cyklostezku přes železniční trať,ale to již jsme příjížděli na předměstí Domažlic a absolvovali poslední stovky metrů do vlastního města na nám již velmi dobře známé parkoviště,odkud jsme předtím každý den vyráželi na trasy.Při odjezdu z Domažlic jsme se rozloučili s městem,kde jsme prožili pěkné chvíle a brzo nám zmizely i obě známé dominanty města.Zpáteční cesta probíhala zpočátku v pohodě a podle harmonogramu,bohužel na dálnici před Berounem  došlo k nehodě a tím se celý provoz směrem na Prahu prakticky skoro zastavil a zde jsme se skoro jeden a půl hodiny zdrželi.Potom už jsme bez větších problémů bezpečně dorazili do Prahy a následně Hradce Králové a postupně se loučili s jednotlivými účastníky našeho cyklozájezdu.Jako poslední vystupovali účastníci z Náchoda a kolem 21.00 hod.

U cíleU cíleU cíle

Závěrem chci poděkovat našim průvodcům manželům Janě a Ríšovi Konířovým za skvělé vedení zájezdu,maximální snahu a ochotu,všem účastníkům za pohodové jednání,toleranci a vzájemnou ohleduplnost na cyklostezkách i mimo nich.Pokud bych se pokusil tento cyklozájezd nějak souhrnně zhodnotit,poznali jsme v rámci zájezdu zase trochu jiný a určitě zajímavý kraj, ubytování bylo pro nás turisty až docela dost nadstandardní. Je určitě škoda,že díky časově dosti náročným přejezdům do Bavorska vč.nakládky a vykládky kol nebylo více času na zastávky a prohlídky zajímavostí na jednotlivých trasách a bylo vše tak trochu uspěchané.Sportovní stránka na tomto cyklozájezdu byla asi dominantní,to ostatní vč.kultury jsme si museli vynahradit opravdu až v přívětivých Domažlicích.Co se týče náročnosti,myslím,že alespoň pro trochu trénované cyklisty to bylo bez problémů a dalo se to v pohodě zvládnout.

Skupina

Zapsal : J.Tomáš

Foto: J Rak                                         Nashledanou

Datum vložení: 28. 10. 2017 17:47
Datum poslední aktualizace: 29. 10. 2017 16:48
Autor: Josef Rak

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Solnice z výšky

Solnice z výšky

SOLNICE ON-LINE

Solnice z radnicePohled na radnici - Solnice - náměstí

 

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
26
1
27
2
28
1
29
1
1 2
1
3
2
4
1
5
1
6
3
7
1
8
1
9
2
10
3
11
1
12
3
13
2
14
1
15
1
16
2
17
1
18
2
19
2
20
2
21
2
22
2
23
2
24
2
25
3
26
3
27
4
28
1
29
2
30
1
31
1

Návštěvnost

Celkem návštěv:

Počítadlo přístupů

Plánovaná odstávka

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Zpravodajství

orlický.net


nahoru