Navigace

Obsah

Cyklozájezd „Podél řeky Moravy“

Typ: ostatní
Cyklozájezd Kčt Solnice „Podél řeky Moravy“
7.8.- 11.8.2019

 

Cyklozájezd  „Podél řeky Moravy“ v termínu 7.8.- 11.8.2019 

    Řeka

1 . den 7.8./středa/ trasa  Mohelnice - Litovel-Olomouc   cca 38 km.

Odjezd v ranních hodinách vyrazil autobus z Náchoda a po nástupu účastníků a naložení kol odjezd do Mohelnice,kde v blízkosti nádraží ČD jsme vyložili kola a vyrazili jsme po přilehlé  cyklostezce č.4 /Moravská stezka / přes Moravičany,Nové Mlýny do Litovle /cca 16 km/.Litovel – historické město Pomoraví, do města jsme přijeli  po Svatojánském mostě,který byl vybudován v 16.století – třetí nejstarší most v ČR, 60m dlouhý.Kostel sv.Marka z roku 1342,kaple sv.Jiří z roku 1484,městské opevnění v délce 1300m  vybudované v 1.pol.14 století  za souhlasu krále Jana Lucemburského.Část účastníků v čele s Pepou Maškem vystoupala po 250 schodech na radniční věž o výšce 64m s krásným výhledem do Litovelského Pomoraví,někteří účastníci dali přednost odpočinku a posesení v útulné cukrárně na náměstí.

V SolniciV Mohelnici

První setkání s řekouNové známky

Historický mostLitovel nímšstí

Litovel pohled z věžeLitovel pohled z věže

Dále stále po cyklo č.4 přes Karlov a Lhotu nad Moravou – tady jsme si prohlédli vnitřní a za vedení Inky Šrůtkové i zajímavou venkovní expozici Domu přírody Litov. Pomoraví.

Horka nad MoravouOdpočinek

Odtud jsme pod vedením známého I.Šrůtkové /rodilý Rychnovák – žije v Olomouci/ jeli přes Horka nad Moravou, prakticky již na okraji Olomouce jsme odbočili z cyklostezky a objeli jsme po polních cestách zatopené pískovny zv.Poděbrady /oblíbené místo vodních radovánek obyvatel Olomouce/ a dále k premontstránskému klášteru Hradisko,který byl založen již v roce 1078,za husitských válek zničen a později znovu obnoven, v roce 1802 zde byla v části objektu vybudována vojenská nemocnice,která jev současné době nejstarší voj.nemocnicí v ČR. Bohužel jsme přijeli již po ukončení prohlídek,nakoukli jsme alespoň na nádvoří a vzhledem  ke hrozícímu dešti jsme urychleně projeli prakticky skoro celým městem do místa našeho ubytování hotelu „Hotelový dům“,kde jsme uložili kola do hotel.garáží,z doprovodného autobusu vyložili svá zavazadla  a ubytovali se. Posléze někteří účastníci ještě absolvovali podvečerní prohlídku Olomouce,někteří se spokojili s posezením v restauraci hotelu. Jinak krátce o městě - Olomouc je tisícileté historické a duchovní centrum Moravy plné nádherných chrámů a mistrovských děl.Z nejznámějších staveb je nutno zmínit alespoň Olomoucký hrad s katedrálou sv.Václava o němž se zmiňuje již Kosmas v roce 1055,arcibiskupský palác,arcidiecézní muzeum,budova olomoucké radnice s radniční věží a orlojem vysokou 75m na Horním náměstí,sloup Nejsvětější Trojice,starobylý ráz města dotváří historické domy a paláce.   

OlomoucOdpočinek

OlomoucOlomouc Hotelový dům

                                       2.den 8.8./ čtvrtek/Olomouc – Kroměříž  45km    

Po snídani jsme pod vedením Evži Fehera s jeho neomylnou cyklonavigací projeli zdárně jižní část Olomouce znovu po  cyklo č.4 a kupodivu poměrně členitým terénem jsme dorazili po cca 18 km do městečka Dub nad Moravou – kde se nachází z dáli viditelný nádherný komplex poutního chrámu Panny Marie od Santiniho, postavený v polovině 18.století se dvěma 59 m věžemi,jedná se o jednu z největších chrámových staveb na Moravě. Vzácné varhany z roku 1768.Celým areálem nás provedl místní optimistický duchovní správce probošt Jan Kornek,který zde během let vykonal neskutečné množství práce. Kromě opravy chrámu zde bylo celkově zrekonstruováno i bývalé hospodářské zázemí vč.ubytování,nádherné místnosti pro myslivecké slavnosti,svatební síň atd. Největší překvapení na nás čekalo na závěr v opraveném sklepení,kde jsme byli pohoštěni i dobrým vínkem. Tato prohlídka se stala určitě s jedním z největších zážitků našeho cykloputování. Panu proboštovi moc děkujeme za nevšední zážitek a přejeme mu hodně zdraví a sil do dalšího života.

Dub nad MoravouDub nad Moravou

Dub nad Moravou

Pokračovali jsme dále,dalším cílem byl Tovačov,před kterým jsme projeli moc hezkým úsekem po hrázích  místních rozlehlých rybníků,z nichž největší má pro nás sympatický název „Hradecký“ a byl v minulosti součástí opevnění města. Těsně před Tovačovem jsme projeli ještě nádherným, hodně starým stromořadím a nakonec jsme se v prostoru aut.nádražíčka setkali s našim autobusem u kterého jsme na sluníčku na přilehlé zelené ploše vytvořili „ležení“. V Tovačově je hezký zámek s věží s dobrým výhledem po okolí,cca 4km odsud je soutok Moravy a Bečvy a ze zničující povodně známá obec Troubky . Je zde také památník bitvy u Tovačova /r.1866/ a naučná stezka po bojišti z této prusko – rakouské války.

TovačovTovačov

Tovačovský zámekTovačov pohled z věže zámku

Po prohlídce zámku a obědě jsme pokračovali stále po cyklo č.4 přes obec Záříčí do Chropyně,kde se nachází pozdně renesanční zámek s historickými a etnografickými sbírkami,zámecký rybník s ornitologickou  pozorovatelnou,hnízdiště racka chechtavého.

Chropyně

Po občerstvení v místní útulné cyklohospůdce jsme pokračovali do Kroměříže,kde si většina účastníků stihla prohlédnout alespoň náměstí a zámek,případně se i rozhlédnout ze zámecké věže. V Kroměříži se nachází arcibiskupský zámek a zahrady,zachovalý barokní zámek ze 17.století,rozlehlá Podzámecká zahrada a geometricky pravidelná zahrada Květná s kolonádou a bludištěm,Biskupská mincovna z roku 1665,dále Muzeum Kroměřížska vč.archeologické expozice od mamutů po baroko,budova Justiční akademie z roku 1877a také m.j. Muzeum Karla Kryla.Samotná Kroměříž je bezesporu s jedním ze skvostů Moravy a na důkladnější seznámení by bylo zapotřebí minimálně jeden až dva dny,na to jsme neměli opravdu čas.Abychom si usnadnili manipulaci s koly,uložili jsme je na noc do nádražní úschovny a následně naším doprovodným autobusem odjeli zpět do místa našeho ubytování Olomouce.Zde opět někteří ještě věnovali poznávání zdejší historie,někteří si vystačili poznáváním zdejších restaurací.

TovačovTovačov

Olomouc

 3.den 9.8./pátek/ Kroměříž- Strážnice 59km                              

Po snídaní a naložení zavazadel jsme autobusem definitivně opustili útulnou Olomouc a odjeli do Kroměříže, kde jsme si v úschovně vyzvedli svá kola a opět po cyklo č.4 vyrazili podél řeky Moravy po krásné asfaltové cyklostezce  na Kvasice,kde jsme projeli hezkým lipovým stromořadím - chráněné památné stromy,kostel Nanebevzetí Panny Marie z 1.pol.18.století,zámek s parkem v němž roste vzácný ořešák černý s obvodem kmene 6m. Dále jsme projeli kolem města Otrokovice do Napajedel,kde se nachází ideální místo pro občerstvení  s venkovním posezením „Cyklisté vítáni“. Krátkou odbočkou z cyklostezky do města dojedeme i k vyhlášené restauraci“Chmelnice“ s pivem vlastní výroby zn.Chmelničák. Nachází se zde také Starý zámek z pol.17.století,hezká budova sloužící ale v současné době k bydlení, dále Nový zámek z roku 1769,hřebčín s vyhlášeným chovem anglických plnokrevníků,anglický park a francouzská zahrada,autokemp Pahrbek s koupalištěm a půjčovnou loděk na slepém rameni řeky Moravy. Po ujetí dalších 5 km jsme dorazili  do obce Spytihněv - přístav a jez s MVE a také útulná hospůdka na Baťově kanálu,odsud nová cyklostezka těsně podél tohoto kanálu,který v současné době slouží pro rekreační plavby od Otrokovic až po Slovenskou Skalici. Mohli jsme sledovat jednotlivé lodě s opalujícími se pasažéry na palubě,na kolách jsme byli ale o trochu rychlejší. 

KvasiceFatra Napajedla

Baťův kanálSpytihněv

V tomto úseku je také možnost zajet do obce Babice,kde je rychlé občerstvení s venk.posezením „U Rybičky“ a stylová restaurace „Stará škola“. Po zhruba 8 km jsme dorazili do Uherského Hradiště, významného historického města Moravy s archeologickými lokalitami,je tu také přístav, samotná podrobnější prohlídka by samozřejmě byla na alespoň na dva dny.My jsme se věnovali alespoň relativně„klidnějšímu“ Starému Městu,kde se nachází Památník Velké Moravy a archeolog.nalezištěm Na Valách, navštívili jsme také novou dominantu a to nový velkolepý  kostel sv. Ducha vybudovaný v letech 2002 až 2014. Vrchol kostela tvoří dvě hranolové prosklené věže,za kterých jsme se rozhlédli po městě a okolí. Zároveň jsme si v přilehlém moderním inform.centru zajistili komentovanou prohlídku celého kostela. Na závěr jsme se posilnili v hospodě „ Na Rudém“ – vřele cyklistům doporučujeme.

Staré MěstoStarí MěstoSkupina v kostele

Jinak je odsud v dosahu Velehrad a archeoskanzen  Modra, které jsme navštívili v květnu let.roku v rámci pěšího zájezdu Chřiby 2019. Přímo v Uherském Hradišti je františkánský klášter založený v roce 1491,dále Městské muzeum seznamující se 750-letou historií města,dominantou města je farní kostel sv.Fr.Xaverského z roku 1685.Centrum Slovanské archeologie s expozicí sv.Cyrila a Metoděje a národopisná expozice ve Slováckém muzeu. Dále jsme vyrazili v několika skupinkách a různými trasami na Kunovice,kde si někteří účastníci prohlédli letecké muzeum s expozicí letounů vyrobených v Kunovicích,tak i vyřazených armádních letounů MIG. Potom následovala Ostrožská Nová Ves s rozhlednou Slovácký dvůr, Uherský Ostroh,kde odbočuje  rameno řeky, tzv.Nová Morava,opětný soutok před Strážnicí,zámek ze 16.století,obloukový most přes řeku Moravu z r.1928 s parabolickými oblouky je architektonickou dominantou města.Veselí nad Moravouzámek na místě původního hradu ze 13.století chráněný rameny řeky Moravy-probíhá rekonstrukce. Kostel sv. Bartoloměje z roku 1741 s křížovou cestou,kostel sv.Andělů strážných s klášterem servitů,v klášterní zahradě dvoje sluneční hodiny.Židovský hřbitov s cca 200 náhrobky.Nakonec jsme dorazili dorazila do Strážnice,naložili kola do cyklovleku,popojeli autobusem ještě do obce Petrov,kde jsme opravdu náročnou etapu zdárně ukončili pobytem ve známých vinných sklepech Plžov při sklence dobrého moravského vína.

OdpočinekVinné slkepy Plžov

No a potom již urychlený odjezd do Hodonína,uložení kol do cyklověže, ubytování a večeře v hotelu Grand,někteří ještě na skok do města,některým stačilo večerní posezení v hotelové zahrádce.                                                                                 

 4.den /sobota/ Hodonín – Moravský Sv.Ján 45 km   

HodonínHodonín

Po snídani „ vyložení kol“ z cyklověže a následně jsme na kolách vyrazili směrem na slovenskou hranici s předpokladem návštěvy prvního slovenského města Holíč kde se nachází zámek s bastionovým opevněním, sloužil jako letní sídlo Habsburků,dnes národní kulturní památka, ve které nyní sídlí Městské muzeum a galerie.Bohužel hraniční most byl vzhledem k rekonstrukci zcela uzavřen,proto jsme byli nuceni plánovaný průjezd Holíčem vynechat,odbočit a po neznačených cestách různého druhu a kvality dojet k řece Moravě na cyklo č.004. Po této cyklostezce jsme dorazili ke známým Adamovským jezerům,kde se většina účastníků občerstvila a dokonce došlo i na koupání mužstva ve vyhřáté vodě jednoho z jezer.

ObčestveníObčestvení

Adamovská jezeraAdamovská jezera

Vyrazili jsme dále a posléze dojeli k silničnímu mostu se silnicí E65 /hraniční přechod Lanžhot – Brodské/a dále most dálnice D2 km. V dalším úseku cyklostezky jsme dorazili k náročnému „přejezdu“ přes  řeku Myjavu přes lávku –  z jedné strany ještě nenáročný nájezd,z druhé ale docela dlouhý žebřík – opravdu náročné,někteří účastníci raději tuto lávku objeli přes most v městečku,asi nejlepší řešení,zvláště pokud jde o těžší elektrokola. V dalším úseku jsme odbočili a navštívili jsme tzv.Trojmezí - na soutoku největších moravských řek Moravy a Dyje leží nejjižnější bod Moravy,ale zejména také bod,ve kterém se stýká ČR,Slovensko a Rakousko. Historicky vzniklo až v roce 1920,kdy tehdejšímu Československu připadlo území o rozloze 30 km2 mezi Moravou a Dyjí jižně od Lanžhota /dříve bylo rakouské/.

U LanžhotaU Lanžhota

Soutok Moravy a Dyje

Skupina u soutoku

Odtud jsme docela náročnou zkratkou se spadlými stromy dojeli zpět na cyklostezku již v prostoru st.silnice Moravský Sv.Ján – Rakousko,kterou „střeží“ vzorně zrekonstruovaný řopík vč.maskovacího nátěru. No a potom jsme se vydali po této komunikaci směrem na Moravský Sv.Ján,kde na v části zvané Sekule již čekal autobus,následovalo opět náročné naložení kol za úmorného vedra  a odjezd autobusem na ubytování do Hodonína,uložení kol opět do cyklověže /za cenu 5,-Kč/,ubytování a večeře. Opět někteří do města nebo případná návštěva restaurací. Hodonín 26 000 obyvatel,Masarykovo muzeum v barokním zámečku se stálou expozicí,radnice ve stylu norimberské secese se zvonkohrou,farní kostel sv.Vavřince,známá „zpívající“ fontána na Masarykově náměstí,ZOO,Lázně Hodonín s moderním vodoléčebným pavilonem,zdejší  jodobromové vody patří mezi nejkvalitnější v Evropě,socha T.G.Masaryka na náměstí 17.listopadu z roku 1931.

Hodonín Hodonín

5.den /neděle/ Moravský Sv.Ján – Děvín 64 km /Záhorská Ves – Děvín 32 km /.

Hodonín hotelHodonín

Po naložení zavazadel a kol jsme se rozloučili s Hodonínem a vyrazili autobusem do Moravského Sv.Jána, zde se oddělili „rychlíci“ ,kteří chtěli dodržet původní plánovanou trasu 64 km a vyrazili směrem na odpočívadlo Petrova lúka a dále po cyklostezce č.004 na Záhorskou Novou Ves Nivou řeky Moravy /CHKO Záhorie/. U cyklostezky je množství železobetonových bunkrů,které byly součástí opevnění a obrany Československa. Urychleně se zde budovaly po připojení Rakouska k Německu,byl opevněn celý dolní tok řeky Moravy od Děvína po Kúty,zajímavostí jsou dvouposchoďové bunkry v záplavovém území s nebojovým prvním patrem.Většina účastníků se však vcelku rozumně rozhodla zkrátit si poslední etapu tak,aby měli více času si v cíli prohlédnout soutok Moravy a Dunaje i hrad Děvín, proto jsme vyložili kola až v Záhorské Nové Vsi /nejzápadnější obec Slovenska,jinak je zde přívoz do Rakouska/. Odsud jsme vyrazili docela ostrým tempem do do Vysoké pri Morave a po občerstvení v autobusu dále pokračovali různorodou krajinou Záhorské nížiny a záplavová území - neboli nivy řeky Moravy. Toto území si díky dlouholetému zákazu vstupu mezi léty 1951 až 1989 zachovaly přirozený ráz a díky tomu zde můžeme dodnes obdivovat zbytky původních lužních lesů, mrtvá ramena řeky a nejrozsáhlejší komplex vlhkých luk  ve střední  Evropě. No a jak se blížil cíl naší cesty,zahlédli jsme již pohoří Malé Karpaty a následně i známý vysílač Kamzík nad Bratislavou. Potom jsme projeli Devínskou Novou Vsí s návrším Sandberg s archeolog. nalezištěm,je to významná paleontologická lokalita na okraji CHKO Malé Karpaty,součást Děvínské Kobyly a  následně se již jen radovali při dojezdu do cíle našeho cyklistického putování - nádherného  Děvína, pod nímž končí svou pouť i řeka Morava ve vlnách zde již mohutného Dunaje. Je to kultovní místo Slováků, národní kulturní památka,zřícenina hradu Děvín na soutoku Moravy a Dunaje patří mezi nejslavnější místa slovenské historie,doložené osídlení již od pravěku,potom Římané,Kelti,během slovanského osídlení zde bylo funkční hradiště Dowina.Po pádu Velkomoravské říše tady byl vybudován hrad, v současné expozici na hradě je historie hradu  od 13. do 20.století s archeologickými nálezy.

Most svobodyDěvín

DěvínDěvín

Děvín

Na velkém parkovišti Muránská pod hradem nás již čekal autobus,po prohlídce soutoku,hradu,naložení kol a samozřejmě také náležitém občerstvení  jsme již pohodově odjížděli směr dálnice a Česko.Zastavili se ještě jednou na poslední občerstvení za Brnem v Globusu a nakonec po náročné postupné večerní vykládce kol zdárně dorazili domů.

Počítač km.SoutokKvětiny

V rámci celkového hodnocení cyklozájezdu Podél řeky Moravy je možno konstatovat, že se jedná o pohodovou cyklistiku po silničkách a cyklostezkách nejdříve z historickými centry a památkami Pomoraví, přes folklorní Strážnicko a různorodou krajinu Záhorské nížiny až po historický Děvín,kde řeka Morava končí po 354 km svou pouť ve vlnách Dunaje. Dá se to také nazvat – Cykloputování z civilizace až  do lůna přírody. Většina účastníků využila podporu autobusu ať již v rámci občerstvení na trasách,tak i pro možnost krácení tras náročnějších etap, asi nejnáročnější byla etapa Kroměříž – Strážnice,kde se těžko kloubila časově náročná prohlídka zajímavých,zejména historických lokalit s délkou trasy.Kladem je také,že v rámci cykloputování došlo jenom k jednomu úrazu,který však naštěstí nebyl vážný a účastnice mohla pokračovat v jízdě. Závěrem děkuji všem účastníkům za disciplinované chování,samostatnost a že jste i v případě některých problémových situací zachovali chladnou hlavu a všichni přispěli ke zdárnému průběhu tohoto našeho cykloputování a myslím si,že toto cykloputování podél řeky Moravy je možné doporučit všem cyklistům.

Skupina

Soutok Dunaje s Moravou

Zapsal: Tomáš Jan

Foto: Rak Josef

Publikoval: Rak Josef


Vytvořeno: 20. 11. 2019
Poslední aktualizace: 21. 11. 2019 10:05
Autor: Josef Rak